Děláme to doopravdy pro žáky?

V minulém týdnu se v Německé spolkové zemi Porýní-Falc rozhodli, že na školách zakáží neohlášené texty s odůvodněním, že škola nemá být místo, kde se na děti vytváří tlak a že škola by měla být místo, kde se žáci cítí spokojeně. V České republice to závisí na pravidlech dané školy. Ze své praxe mohu potvrdit, že jedeme ve stejné lince jako ve zmíněné spolkové zemi. Pojďme se teď podívat, jaké to má z mého pohledu následky. Je pravdou, že žáci jsou méně stresovaní, ví, kdy se na co připravit a jsou celkem v pohodě. Na druhou stranu sami žáci přiznávají, že se učí pouze na dané avizované testy a zbytek vypouštějí. To následně zapříčiňuje, že rychle učivo zapomínají, protože si ho průběžně neopakují, využívají jen krátkodobou paměť a dlouhodobá paměť strádá. Dalším negativním projevem je snižování stresové hladiny. Žáci neumí pracovat pod stresovou situací a hroutí se před každým problémem. To už se projevuje i u nás. Možná jste již zaslechli pojem „sněhové vločky“. Přispívá k tomu i ochranitelské chování rodičů, kdy za žáky řeší i nejbanálnější věci.

Další čeření vody v ČR vyvolalo loňské rozhodnutí Polska, že na základních školách zakáží nebo výrazně omezí domácí úkoly. Opětovné odůvodnění bylo, aby žáci nebyli příliš zatížení. V České republice dokonce vznikla petice za zrušení domácích úkolů a MŠMT muselo vydat metodiku, jak se k celé záležitosti stavět. Jaký má podle Vás přínos, nebo negativum, takový domácí úkol? Je to doopravdy přenášení zodpovědnosti učitele na rodiče? Nebo je to o učení se s nakládáním a rozvržením svého času, o nějaké vlastní přípravě, zpětné vazbě, zda si danou látku vybavím i doma v klidu či přesvědčení, že jsem to pochopil/a. Je opravdu nutné, aby rodiče domácí úkol kontrolovali, opravovali a vysvětlovali? Nebo aby to děti dělali sami (bez pomoci a oprav rodičů) a učitelé měli zpětnou vazbu, kde mají ještě něco dovysvětlit a procvičit, protože se v dané látce objevilo nejvíce chyb a potřebuje to tedy stále ve škole doladit?

Vyvstávají tu další otázky, opravdu jste se jako rodiče se svými dětmi učili 45 minut denně chodit na nočník, nebo říkat nějaké slovo, pak jste přestali, nebo jste to opakovali několikrát za den? Když se to hned na poprvé nepovedlo, nechali jste to být, aby bylo Vaše dítě v pohodě, nebo jste to zkoušeli znovu a znovu i přes nějaký ten tlak, nebo nepříjemnosti, dokud jste nebyli s výsledkem spokojení? Obzvlášť v dnešní době, kdy neustále slyšíme, jak se vše rychle mění. Nemají být žáci na změny zvyklí? Neměli bychom jim nějaké takové změny představovat a předkládat, aby si s nimi uměli poradit?

Osobně se řídím pravidlem: těžko na cvičišti, lehko na bojišti. Proto se snažím rodičům, stejně jako teď Vám, vysvětlit to z mého pohledu, coby pedagoga z praxe. S podivem se většinou shodneme na tom, že pro děti a žáky je trochu drsnější přístup přínosný. Naše strana VÝZVA 2025 bude prosazovat posílení prestiže a vážnosti pedagogické profese, jako sboru profesionálů studovaných a připravených osob k vedení našich dětí, která bude prováděná v nejlepším zájmu žáků. Dbát na školu jako bezpečné prostředí, ve kterém je možné si určité stresové situace vyzkoušet a připravit se na reálný život, coby VÝZVU budoucnosti.

2025-09-01 Děláme to doopravdy pro žáky?

Autor: Ing. Magdalena Müllerová
Publikováno 1. 9. 2025

Komentáře

  1. 9. 9. 2025 13:44:50
    Ivan Ticháček
    Naše školství potřebuje optimalizaci. Přidejte své zkušenosti a

    Dobrý den,
    já vidím tradičním přístupu k výuce na ZŠ tyto hlavní problémy:
    1. Velký rozdíl v geneticky podmíněných schopnostech žáků. Pokud učivo a jeho výklad a zkoušení/ známkování přizpůsobíme těm +- 20% inelektově nadprůměrně disponovaným, ostatní jsou ve stresu nebo rezignují. A přitom by stačilo v prvních (4?) letech přizpůsobit výuku jim. Při tom bych uplatnil principy tzv. waldorfského systému. Nechci zde zabíhat do podrobností, ale ten kultivuje celého člověka, obě mozkové hemisféry, rozum i cit, soutěž i spolupráci, znalosti i zručnost, a množství informací přizpůsobí těm, kdo jsou orientováni manuálně (a mimochodem řemeslníky naše země potřebuje strašně moc). Tento styl neuškodí ani "intelektuálům"; a ti by po čtyřech až pěti letech pokračovali na víceletých školách ...
    Toliko nastínění problematiky ve stručnosti.

    • 10. 9. 2025 9:08:06
      Ing. Magdalena Müllerová
      Re: Naše školství potřebuje optimalizaci. Přidejte své zkušenost

      Vážený pane Ticháčku, děkuji za komentář, i když není úplně k textu. Text je zaměřený na tlak médií, některých zákonných zástupců a některých neziskových organizací na snižování nároků na žáka. Snižováním nároků myslím tím, zvládání stresových situací, vlastního organizování času a přípravu na vyučování.
      V dnešní době je veliká snaha o individualizaci, tzn. posuzování žáka jako jednotlivce a hodnocení vlastního pokroku. Samozřejmě při písemných pracích se učitel orientuje v nějakém rozmezí pro známku, ale i test je tvořen tak, aby mohl odpovědět každý.
      Zatím jsem se nesetkala s možností, že by se někdo známkově přizpůsoboval intelektově nadprůměrně disponovaným (jak je nazýváte), spíše bohužel naopak. Staráme se o ty poslední z posledních, snažíme se je dotáhnout alespoň na nějakou úroveň na úkor výše zmíněných.
      A školský systém je v naší republice naštěstí různorodý, takže si každý může vybrat, co mu vyhovuje. Jsou zde i školy typu Montessori, Waldorfské, církevní nebo i lesní. Každému dle jeho chuti. Nechceme se dostat do situací, kdy budeme přikazovat, kdo kam má chodit. Někomu naopak může klasické školství vyhovovat.

Přidat komentář
Kontrolní kód